Morgenandakten på NRK holdt av en Mormoner skapte reaksjoner

2

4. mars 2017 av Eline

En historisk begivenhet fant sted for et år siden da et medlem av kirken holdt olemorgenandakten på NRK. Morgenandakten er et av NRK Radios populære program på morgenflaten, i 2014 hadde andakten i gjennomsnitt 364.000 lyttere. Jeg blogget ikke på denne tiden, så jeg linker til dette først nå fordi jeg vil ha det i «arkivet». Ole Podhorny har gitt sin tillatelse til publikasjon på bloggen. Her er linkene til andaktene:

Takknemlighet

Å ikke dømme

Prioritering

Livets vann

Kirken sendte ut følgende pressemelding: «Ole Podhorny holdt andakten på NRK P1 og NRK i første uken av februar. Andaktsholdere i NRK er i hovedsak prester fra Den norsk kirke, men også andre kristne trossamfunn holder andakten og på den måten gjenspeiles mangfoldet i den kristne tro. Andaktene hadde et forkynnende innhold basert på bibelen samt bønn og velsignelse. «Vi er svært takknemlige for muligheten vi fikk til å delta på andakten i NRK P1. Vi ønsker å bidra til Norges kristne arv og mangfold. Vi håper at vårt bidrag har vært en berikelse for radioandakten og alle lytterne .» sa Tom-Atle Herland, leder for informasjons og samfunnskontakt i Norge for Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige.»

Er mormonere kristne? Er jeg kristen? Meningene er mange.

At en mormoner holdt morgenandakten, skapte voldsomme reaksjoner i enkelte kristne miljøer. Fordi vi av dem ikke blir ansett som kristne. Slike debatter kommer og går fra tid til annen. Jeg må hver gang stille meg selv spørsmålet på nytt. Er jeg kristen? For meg er jo svaret åpenbart og jeg blir stadig forundret over andres påberopelse om at jeg ikke er det. Joanna Bjerga skrev et innlegg på Verdidebatten.no om tema og jeg låner hennes ord: «Da læreren spurte om det var noen personlig kristne i klassen, nølte jeg et øye­blikk. Jeg var jo en person, og jeg trodde jo på Jesus, og på frelsen og nåden. Jeg tilhørte en kirke som hadde Jesus Kristus i navnet, og jeg tok nattverd hver søndag til minne om Jesu forsoning. Jeg ba morgenbønn og aftenbønn, og gikk på ukentlige bibeltimer, så jo – jeg definerte meg vel som personlig kristen, gjorde jeg ikke?»
Hele artikkelen er publisert på bloggen tidligere og kan leses her.

Det ble som forventet kritikk etter at en mormoner slapp til som andaktsholder. Engasjementet var spesielt stor i avisen Dagen og leserne var meget aktive i den påfølgende debaten. Hele artikelen kan leses her, under følger et lite utdrag av innlegget:

«Men mens andaktsholderne for det meste har vært hentet fra Den norske kirke, frikirken og andre trossamfunn innenfor den kirkelige kanon, blir denne uken et unntak, ifølge mange. – Jeg synes det er en underlig vurdering NRK har gjort her, sier Jarle Haugland i Familie & Medier. Han sier at NRK frem til nå har tydeliggjort at Morgenandakten skal være en kristen andakt, ikke en sendeflate der alle livssyn slipper til.  – Når de nå slipper til en representant for et trossamfunn som den store bredden av kristenheten definerer som ikke-kristent, utfordrer de Morgenandaktens kristne forankring. Det mener jeg er svært problematisk og bidrar til en religionssynkretisme som ikke tar noen av trossamfunnene på alvor, sier han.

Tom Atle Herland er informasjonsansvarlig i Jesu Kristi kirke av siste dagers hellige og har tidligere ledet trossamfunnet i Norge i ti år. Han er glad for at Ole Podhorny slipper til og tror lytterne vil bli positivt overrasket. – Jeg tror han vil bidra med noe som mange vil kjenne seg godt igjen i. Det han tror på stemmer veldig godt med det jeg tror lytterne tror på og forholder seg til.

Han er ikke uten forståelse for at noen kan synes det er problematisk. -Teologisk kan jeg forstå at noen er skeptiske, fordi vi avviker når det gjelder treenighetslæren. Men jeg vil si at et medlem av mormonerkirken hører hjemme i kjernen av det kristne miljø i Norge selv om det er noen teologiske avvik, sier Herland. Han fastholder at trossamfunnet tror på Jesus som Guds sønn, selv om en del vil si at avvisningen av treenighetslæren gjør at utsagnet betyr noe annet enn for andre kristne. Herlands erfaring er at mange blir overrasket når de leser deres hellige skrifter og ser at mormonere ikke tror på Joseph Smith slik mange tror.

 
Ateist likte det han hørte

Debatten nådde også Vårt Land men med en annen vinkling. Hele artikelen kan leses her, under følger et lite utdrag av innlegget:

«– Den hadde et tydelig kristent budskap, men det som ble sagt appellerte også til meg som ikke-troende, sier Søderlind om mandagens radioandakt.

Flere har reagert på at mormoneren Ole Podhorny er ukens forkynner i NRK morgenandakt. Til Vårt Land på tirsdag sa generalsekretær i Norges Kristne Råd, Knut Refsdal, at Jesu Kristi kirke av de siste dagers hellige ikke regnes som en del av de kristne kirkesamfunnene. Han mener NRK bommer i forsøket på å slippe til flere stemmer fra det kristne landskapet. Det synes imidlertid ikke Didrik Søderlind, rådgiver i Human-Etisk Forbund og redaktør av tidsskriftet Humanist. Han sier at han likte den første andakten til Podhorny. – Man kan alltid diskutere om det er riktig at statskanalen forkynner i sine sendeflater, men når det først er slik at de har fått det oppdraget, synes jeg det er uproblematisk at mormonene slipper til.

Søderlind er ikke i tvil om at radioandaktens oppgave må være å favne bredt. Han frykter at diskusjonen rundt hva som er kristent nok, kan føre til at andakten mister lyttere. – Denne saken aktualiserer et spørsmål: Hvem definerer hva som er kristent? Jeg mener at mormonere er kristne, fordi de selv ser på seg som kristne og fordi jeg som utenforstående opplever dem som kristne.»


2 tanker om “Morgenandakten på NRK holdt av en Mormoner skapte reaksjoner

  1. Runar sier:

    Hyggelig med Ole på NRK.

  2. runarstr sier:

    Hyggelig med Ole på NRK!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s

Google translate

Translate this blog into different languages...

Arabic English Finnish French German

Skriv din epostadresse for å følge denne bloggen og motta meldinger om nye artikler på epost.

It looks like the WordPress site URL is incorrectly configured. Please check it in your widget settings.

Arkiv

%d bloggere like this: